Tuesday, March 17, 2009

Lepasan Sekolah Wajib Sertai Persatuan - Hasan

Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai bakal dijadikan sebagai DUN belia dengan menyemarakan aktiviti persatuan belia di DUN berkenaan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Hasan Abd Rahman berkata, untuk tujuan itu, gelanggang dan gymnasium rakyat sudah diwujudkan berpusat di kompleks Japerun untuk menyokong aktiviti persatuan belia.

"Pelbagai aktiviti berbentuk hiburan juga telah diadakan seperti konsert, pementasan teater, pertandingan bola sepak, berzanji dan marhaban di kalangan belia setempat," katanya.

Hasan berkata demikian selepas Konvensyen Khas Perpaduan Melayu "Parti Menguasai Kerajaan" anjuran Biro Penerangan UMNO Bahagian Jasin, di Dewan Datuk Ahmad Ithnin, di sini petang semalam.

Hasan berkata, sambutan yang diterima amat menggalakkan dari persatuan belia di DUN Sungai Rambai.

Dalam perkembangan lain, Hasan turut mengulas sikap sesetengah pihak yang menggunakan golongan remaja dan belia sebagai medium demonstrasi menentang Kerajaan.

"Mereka ini tidak mempunyai asas hidup bermasyakat yang tulin dan tidak mempunyai ilmu mengendalikan persatuan dan organisasi dengan mudah melibatkan golongan remaja, belia dan pelajar sekolah untuk menyuarakan hasrat mereka untuk menentang Kerajaan,"katanya lagi.

Hasan berkata, sehubungan itu, adalah wajar lepasan sekolah diwajibkan menyertai pertubuhan belia bagi mendapatkan pendedahan mengenai sumbangan Kerajaan, sekaligus tidak keliru dengan dakyah parti pembangkang.

"Saya mencadangkan lepasan sekolah secara automatik menjadi ahli persatuan belia di kawasan masing-masing dan juga jadikan ia sebagai pra-syarat untuk memohon kerja di sektor awam mahupun swasta, kerana sebelum memohon pekerjaan, pemohon perlu mengisi borang dan perlu menyatakan aktiviti persatuan yang disertai," katanya lagi.

Sementara itu, Hasan ketika mengulas mengenai Sistem Tabung Ekonomi Belia (STEB), di mana terdapat rungutan di kalangan ahli persatuan belia yang dikatakan sukar membuat pinjaman.

"Saya cadangkan dana ini disimpan di bank, tetapi kelulusan mesti melalui Pejabat Belia Daerah ataupun dana ini diserah kembali kepada Pejabat Belia dan pemohon boleh memohon terus dari pejabat belia dan ini akan melancarkan proses pinjaman,"katanya.

Mohd Nizam berkata, sehingga kini sebanyak 18 permohonan STEB telah diterima dan hanya lima permohonan layak menerima dana STEB.