Thursday, September 4, 2008

Melaka Bakal Miliki sekolah Sukan

Melaka akan membina sebuah Sekolah sukan Negeri(SSN), di stadium Hang Jebat, seawal 2009, sekiranya projek ini diluluskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Perpaduan, Belia dan sukan Negeri,Hassan Abd Rahman berkata, projek pembinaan sekolah sukan ini, masih berada dalam proses perbincangan dengan pihak Kementerian bagi mendapatkan kelulusan secara rasmi.

"Penyerdiaan kertas kerja untuk sekolah ini telah bersetuju sepenuhnya mengenai projek terbabait.

"Kini, kita hanya tunggu keputusan daripada pihak kementerian pelajaran sahaja.

"Walaupun lokasi bagi perbinaan sekolah tersebut tidak di persetujui oleh pihak kementerian, tetapi Kerajaan Negeri tetap ingin meneruskan perancangannya untuk membina SSN, di Stadium Hang Jebat, katanya.

Tambahnya, matlamat utama sekolah tersebut di bina di situ adalah bertujuan untuk memberi kemudahan dan menyenagkan para pelajar untuk terus meningkatkan prestasi dalam bidang masing- masing.

"Walau bagaimana pun, Kerajaan Negeri akan memastikan sekolah yang akan dibina itu, mempunyai infastruktur yanglengkap dan mengikut spesifikasi yang ditetapkan oleh kementerian.

"Apa yang kita harapkan ,dengan kemudahan yang ada di stadium tersebut, dan sekolah sukan yang bakal didirikan itu, dapat melahirkan atlet muda yang berpotensi kearah menumbang pingat kepada negeri khususnya, dan kepada negara amnya, katanya.