Monday, February 9, 2009

Mahasiswa Dinasihat Tidak Lupa Sejarah

Golongan mahasiswa dinasihatkan tidak melupakan sejarah dan asal-usul dalam menghayati perjumpaan pemimpin dan masyarakat terdahulu agar mampu menjadi insan yang lebih berguna pada masa akan datang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Hassan Abd Rahman berkata, sejarah yang tercipta merupakan rujukkan yang sangat berguna supaya masyarakat khususnya pelajar dan mahasiswa mengetahui latar belakang sesuatu pekara dengan jelas.

Menurutnya, kemajuan negara dan pembangunan rakyat sekarang tidak akan mampu dicapai tanpa usaha gigih pemimpin dan masyarakat terdahulu.

"Hakikatnya, kini kita sebenarnya menikmati hasil daripada perjuangan nenek moyang kita. kita harus berusaha dengan lebih gigih untuk memcapai kejayaan dan kecemerlangan yang lebih tinggi,"katanya.

Menurut Hassan, Mahasiswa juga bukan sahaja perlu memiliki, memahami dan mengamalkan ilmu yyang di peroleh, malah mereka perlu mempunyai kejakinan serta kesedaran akan tanggungjawab terhadap diri, keluarga dan masyarakat.

Mengenai prgam tersebut, Hasan berharap mahasiswa dapat menghayati tatacara penulisan yang sebenar di samping memberi perhatian yang terperinci kepada semua pekara khasnya pegerakkan masyarakat kampung.