Monday, May 4, 2009

Golongan Belia Perlu Amanah

Golongan belia diseru memikul tanggungjawab dari peringkat awal supaya mereka dapat bersama memainkan peranan untuk memajukan negara mahupun negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Negeri Kebajikan, Perpaduan, Belia dan Sukan, Hasan Abd.Rahman berkata, mereka perlu mempunyai wawasan tinggi supaya memudahkan mereka dalam kegiatan kemasyarakatan.

Katanya, golongan tersebut perlu membuang sikap-sikap negatif ego, sombong diri lebih-lebih mempunyai niat tidak baik mencabar menjatuhkan pemimpin sedia ada.

"Yang penting golongan terbabit perlu taat dan menjadi penyokong yang setia jika mereka dapat menunjukkan prestasi ke tahap yang dikehendaki," katanya kepada Melaka Hari Ini (MHI).

Beliau berkata demikian ketika merasmikan 'Malam Jasamu Dikenang' anjuran Belia Duyong Melaka (BEDUMA) di Grasi Beduma di sini, malam tadi yang dihadiri lebih 100 golongan berkenaan.

Sementara itu, Pengerusi MAYC Negeri, Datuk Ab.Wahab Ab.Latip berkata, golongan berkenaan perlu memiliki pendidikan yang tinggi, selain kemahiran dan kepakaran supaya mereka dapat melalui hala tuju yang cemerlang.

“Paling baik mereka dapat memainkan peranan hingga ke peringkat antrabangsa dengan mengadakan jalinan muhibah dan perpaduan melibatkan negara jiran dan sebagainya sehingga imej negara dan negeri dapat dilonjakkan dengan baik,”katanya lagi.