Thursday, December 18, 2008

Dewan & Surau Parit Parawas Jadi Pusat Penempatan Banjir

Dewan sebaguna serta surau di kampung Parit Parawas, sungai Rambai Timur, di sini bakal dijadikan sebagai pusat penempatan sementara untuk mangsa-mangsa banjir.

Ahli dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Hassan Abd Rahman berkata, dewan serbaguna dan surau tersebut telah dua kali digunakan sebagai pusat penempatan sementara bagi mangsa-mangsa banjir iaitu pada tahun 2006 dan juga pada tahun ini.

"Di masa hadapan, kita akan mengumpulkan kesemua mangsa-mangsa banjir di dewan serbaguna dan surau ini memandangkan terdapatnya banyak kemudahan disitu.

"Oleh itu, diharapkan segala kemudahan yang terdapat di kawasan ini akan dapat dipertingkatkan lagi seperti tandas, bilik mandi, pantry serta dewan juga akan di perbaiki dan kemaskini pada mada hadapan,"Katanya.

Hasan berkata demikian selepas menyampaikan bekalan makanan asas kepada lima keluarga mangsa banjir sebelum mereka di benarkan pulang ke rumah masing-masing kemarin.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Perpaduan, Belia dan Sukan Negeri, Datuk Ab Karim Sulaiman; Ketua Penolong Pegawai Daerah Jasin, Mohd Sakri Seman; Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat negeri Melaka (JKM), Roslan Baba dan pegawai JKM Daerah; Penghulu DUN Sungai Rambai, arif Umar serta wakil-wakil jabatan Bomba dan Penyelamat, Balai Polis sungai Rambai serta ATM.

Kesemua lima keluarga mangsa banjir meliputi 26 ahli itu di tempatkan di pusat penempatan sementara di dewan dan surau di kampung tersebut sejak Jumaat lalu apabila rumah mereka di masuki air akibat limpahan air dari Sungai Kesang.

Jelasnya, kesemua mangsa banjir dibenarkan pulang kerumah masing-masing setelah pihaknya mengadakan mesyuarat dengan agensi Kerajaan dan mendapati paras air semakin surut.