Wednesday, December 3, 2008

Tradisi Berkatan Beramai-ramai Jadi Acara Tahunan

Seramai 47 kanak-kanak dari kampung kesang dan sekitarnya menyertai program berkatan beramai-ramai di Balai Raya Kampung Kemengkang.

Program anjuran Gerak Wanis Gerakkan Belia 4B (GB4B) Jasin dengan Kerjasama Umno Cawangan Kesang Tua itu dirasmikan oleh Pengerusi GB4B Jasin, Hassan Abd Rahman.

Turut hadir pada majlis itu, pengerusi Penaja GB4B Negeri yang juga Pengerusi Penaja GB4B Jasin merangkap Pengerusi Majlis Gabungan Belia Daerah (MGBD) Jasin, Mohd Nizam Omar.

Hadir sama, Penghulu DUN Bemban, Jazlee Pit; Pegawai Jabatan Belia dan Sukan Daerah Jasin, Jazwin Abd Rahman; setiausaha MBGD Jasin, Zulkifli Kalil dan Pengerusi Gerak Wanis GB4B Kawasan Jasin,Rohafiza Harun.

Pada majlis itu , Hassan turut menyampaikan cenderamata kepada kanak-kanak yang akan dikatankan serta majlis tepung tawar kepada peserta dan turut sama berarak ke Balai Raya Kampung Kemengkang untuk Majlis"Bersiram".

Terdahulu, dalam ucapan perasmian, Hassan berharap program seumpama itu akan dapat diteruskan dan dijadikan acara tahunan penduduk kampung kerana ia dapat mengeratkan silarulrahim di kalangan penduduk.

Menurut Hassan, di samping itu,beliau turut berharap Program itu akan dapat dimasukkan ke dalam kelender tahunan aktiviti pertubuhan belia di dearah Jasin terutama pada musim cuti persekolahan.

"Saya berharap semua pertubuhan belia GB4B dapat menjadikan Program ini sebagai acara tahunan dan GB4B Jasin boleh menjadikan acara ini dengan lebih besar dan meriah kerana dapat merapatkan lagi hubungan dan ikatan perpaduan.

"Apabila ia dilaksanakan secara besar-besaran, sudah pasti akan dapat menjimatkan manakala Pejabat Belia dan Sukan Daerah Jasin sudah pasti boleh membantu menyedikan peruntukkan setiap tahun,"katanya.