Sunday, April 19, 2009

Hayati Sejarah Negara Elak Perselisihan

Setiap kursus anjuran persatuan belia perlu memasukkan slot sejarah negara sebagai panduan dan bimbingan kepada para belia di negeri ini.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Perpaduan, Belia dan Sukan Negeri, Hasan Abdul Rahman berkata, golongan belia perlu didedahkan dengan sejarah perjuangan bangsa agar tidak timbul salah faham khususnya berkaitan hak-hak keistimewaan orang Melayu.

"Sedikit kekecelaruan yang berlaku akhir-akhir inia dalah disebabkan ada segelintir masyarakat tidak memahami sejarah dan bagaimana Malaysia terbentuk serta mencapai kemerdekaanya,"katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Kursus Pembangunan Kepimpinan Asas (Belia Berorganisasi) Peringkat Dearah Alor Gajah 2009, di Pusat Nelayan Kuala Linggi, di sini, semalam.

Turut hadir, Pengerusi Majlis Gabungan Belia Daerah Alor Gajah (MGBD) Zaidi Mohd dan Timbalan Pengarah Jabatan Belia dan Sukan, Abd Manap Abd Rahman.

Kursus itu disertai oleh 39 belia termasuk empat belia Cina di sekitar Alor Gajah bermula Jumaat lalu dan berakhir semalam.

Hasan berkata, menerusi pengalamannya ilmu yang dituntut meskipun bukan di menara gading, namun boleh dikongsi dengan masyarakat pelbagai golongan.

"Kerjaya saya bermula menerusi program seperti ini (kursus), di mana saya mula aktif berpersatuan sejak di bangku sekolah, meskipun bermula di peringkat bawah, namun banyak pengalaman yang dipelajari tidak terdapat di mana-mana,"katanya.

Hasan memegang jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO sejak berusia 23 tahun. Ini menjadikan penglibatannya dengan UMNO mencecah usia 23 tahun.

Menurutnya lagi, ilmu berpersatuan yang diperoleh oleh belia menerusi kursus-kursus anjuran pertubuhan belia wajar dijadikan medan untuk menyatupadukan golongan belia pelbagai kaum di negeri ini.