Monday, August 4, 2008

Lulus Tiga Usul Babitkan Masa Depan Golongan Belia

Majils Perundingan Belia (MPB) Peringkat daerah Melaka Tengah yang berlansung hari ini meluluskan tiga usul untuk di bawa ke Majlis MPB Peringkat negeri yang akan di adakan pada pertengahan Ogos ini.

Pengerusi Bersama MPB Daerah Melaka Tengah, Abd Razak Abu berkata, usul pertama yang akan dibawa itu ialah meminta kerajaan negeri memberi petimbangan supaya pemimpin belia di negeri ini diberi tempat dan jawatan di dalam agensi kerajaan negeri.

Menurutnya, usul kedua ialah meminta kerajaan memberi pertimbangan kepada golongan belia yang aktif termasuk yang menjadi ahli persatuan belia mendapat tempat di institusi pengajian tinggi awam dan swasta(IPTA/S) di negara ini.

Katanya, usul yang ketiga pula memberi peluang permohonan pekerjaan yang terdapat di negeri ini kepada ahli belia yang aktif dalam usaha untuk melahirkan modal insan kelas pertama.

"Ketiga-tiga usul ini telah di persetujui oleh ahli MPB yang bersidang hari ini dan akan dibawa ke persidangan MPB peringkat negeri yang akan berlansung sebelum akhir ogos ini"Katanya.

Beliau berkata demikian kepada Melaka Hari Ini selepas majlis perasmian MPB peringkat Daerah Melaka Tengah oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Negeri, Kebajikan perpaduan, Belia dan Sukan Negeri, Hasan Abd Rahman di sebuah resot di sini.

Hadir sama pada majlis itu,Timbalan Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri (JBSN)Abd Manap Abd Rahman; Pegawai Daerah JBSN, Fauzi Mohamad; Pengerusi Bersama MPB Daerah Melaka Tengah, Razak Abu dan Pengarah Bahagian Sahabat Belia JKMM, Mohd Nizam Omar.

Terdahulu, dalam ucapan Perasmian, Hasan menyeru supaya semua belia di negeri ini mempunyai kesedaran dalam politik kerana ia bakal menjadi penentu haluan negara di masa hadapan.

Menurut Hasan,peranan golongan belia hari ini kini tidak dapat dinafikan dan mereka telah membuktikan peranan mereka dalam Pilihan ?Raya Umum (PRU) yang lalu.

"Biarpun ada sesetengah pihak menyatakan, bahawa golongan belia tidak menyokong kerajaan, saya tetap dengan pendirian saya bahawa golongan belialah yang telah banyak membantu kejayaan kerajaan dalam PRU yang lalu, Katanya.