Tuesday, September 23, 2008

GB4B Sokong Penuh ISA Masih Relevan, Tak Perlu DiPinda

Gerakkan Belia 4B(GB4B) Malaysia mengambil pendirian menyokong supaya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terus dikekalkan mengikut cara dan kaedah yang sedia ada tanpa perlu dipinda.

GB4B berpendapat ISA yang sedia ada tidak perlu dikaji semula kerana ia masih releven, khusus untuk negara ini yang mempunyai rakyat yang berbilang kaum dan agama.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi GB4B Malaysia, Hassan Abd Rahman berkata, seluruh ahli GB4B bersetuju supaya ISA yang sedia ada dikekalkan kerana ia penting untuk menjaga keamanan dan kemakmuran negara.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Sungai Rambai berkata, ia juga akan dapat menggelakkan negara daripada menjadi kacau bilau dan huru-hara yang diakibatkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

"Siapa yang takut dengan ISA bermakna mereka ada melakukan kesalahan kenapa perlu kita takut dengan ISA katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa dan majlis penyampaian anugrah Kelab Sukarelawan Sahabat Belia di Dewan Seri Negeri.

Turut hadir pada majlis itu, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Omar Kaseh, Pengarah Bahagian Sahabat Belia, Khairil Shukri Mohamad Tahier.

Menurut Hassan, tujuan kerajaan menggunkan ISA adalah untuk mengambil tindakkan terhadap merka yang bertindak di luar batasan undang-undang dan perlembagaan negara seperti mencabar kesucian agama islam, keistimewaan hak orang melayu, mencabar institusi raja-raja Melayu dan cuba menyekat azan di surau dan mesjid.

"Ini termasuklah mereka yang cuba menimbulkan ketenangan antara kaum; antara Melayu, cina dan India di negara ini dan ini seharusnya tidak patut lagi belaku dalam era selepas kita merdeka 51 tahun.

Katanya, seperti yang telah dipersetujui sejak dahulu lagi ketika penggubalan pelembagaan negara dilakukan, ia telah terima pakai oleh seluruh warganegara sehingga ke hari ini dan mengapa ia perlu dipertikaikan pada hari ini sehingga boleh menganggu gugat ketabilan dan keharmonian negara.

"Sebab itulah GB4B yang terdiri daripada 300,000 di seluruh negara berpegang teguh supaya ISA dikekalkan dan kita akan sentiasa bersama Kerajaan Mlaysia dan tidak berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba menghancurkan negara dengan menimbulkan isu-isu dan sentimen perkauman termasuklah di kalangan orang melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa di negara ini.