Sunday, September 7, 2008

Kerajaan Negeri Bela Nasib Keluarga Malang

Episod sedih seorang ibu sarat mengandung bersama tiga anaknya akan berakhir apabila Kerajaan Negeri menyuarakan hasrat untuk membela nasib mereka.

Timbalan Pengerusi Kebajikan, Perpaduan, Belia dan Sukan Negeri, Hassan Abd Rahman mahu tindakan segera diambil bagi membantu Morni Mohd Refen 30 serta tiga orang anknya.

Hassan berkata mereka perlu dibantu segera bagi memastikan keselamatan mereka terjamin. Tambahan pula Morni sudah hampir detik melahirkan.

"Bagi pihak Kerajaan Negeri tiada masalah untuk membantu meringankan segala keperitan yang ditanggung oleh keluarga ini selama ini.

"Memandangkan ibu tersebut sudah hampir detik melahirkan anak, saya sarankan agar dia segera mendapatkan penyediaan pihak hospital manakala tiga orang anaknya akan di tumpangkan sementara di rumah kebajikan.saya harap pekara ini mendapat kelulusan segera.

"Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM) diharap dapat melakukan lawatan segera ke rumah ibu ini memandangkan kes sebegini amat serius,"katanya ketika mengunjungi ibu terbabit di rumah sewanya di Kampung Sungai Putat.

Menurut Hassan lagi, apa yang penting seorang anak wanita malang yang berusia lapan tahun itu dapat meneruskan persekolahan secepat mungkin.

"Kita juga berharap pihak Jabatan Pelajaran Negeri dapat mengambil tindakkan drastik agar anak-anak Morni terbela dari segi pendidikan, katanya.

Episod malang wanita ini bermula setelah suaminya mengabaikan tanggungjawab dan tidak memberi nafkah. Mereka terpaksa mengharapkan insan jiran tertangga untuk mendapatkan sesuap nasi.

Lebih malang lagi, kelengkapan untuk melahirkan anak tidak dapat di sediakan sedangkan detik melahirkan sudah hampir.

Kisah wanita malang ini mendapat perhatian umum setelah disiarkan disebuah akhbar tempatan.

Hassan berkata semua agensi Kerajaan yang menjaga hal ehwal Kebajikan khususnya Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seharusnya lebih peka dan bersikap telus terhadap permasalahan masyarakat seperti kes ini.