Friday, July 11, 2008

Belia Disaran Rebut Peluang Disediakan Kerajaan

Belia - belia di seluruh negeri melaka perlu bersedia merebut peluang yang ada bagi meneruskan lagi kesinambungan pegerakan belia di negeri ini. Organisasi belia mestilah terus dihormati dan disegani, disamping menarik golongan muda yang kurang berminat menyertai program belia untuk mengetahui apakah sumbangan pegerakkan belia di negeri ini.

setiausaha agung Majlis Gabungan Belia Melaka, Mohd Nizam Omar berkata, organisasi belia perlu peka dengan pelbagai isu seperti perpaduan kaum, masalah gejala sosial, masalah masyarakat dan juga mengutamakan ilmu pengetahuan dalam melaksanakan pelbagai program pembangunan belia.

"Inilah antara cabaran kepada pemimpin pertubuhan belia bagaimana melaksanakan hasrat dan harapan pemimpin utama negeri dan negara kita," katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI). Secara umumnya,jelas Mohd Nizam, belia Melaka merupakan belia yang berkebolehan dan berkeupayaan maju, walaupun terdapat segelintir golongan belia yang terbabit dalam gejala sosial dan aktiviti merugikan itu, ia tidak mengambarkan keseluruhan sikap belia seluruh negeri melaka.

"Pada saya, yang penting belia kita hendaklah merebut pelbagai peluang yang disediakan oleh kerajaan,"katanya. Mohd Nizam yang juga Pengarah Bahagian Sahabat Belia, jabatan Ketua Menteri Melaka berkata, kerajaan menyediakan pelbagai peluang untuk belajar,menimba ilmu, menambah kemahiran, menjalankan perniagaan, bekerja, beribadah, bersukan dan sebagainya.

"Kebimbangan kita ialah belia tidak mahu dan melepaskan peluang yang disediakan. Jika generasi muda hari ini tidak bersediakan melengkapkan diri, ia pasti akan merugikan kita kerana yang akan menjadi pemain utama di atas padang permainan yang kerajaan sediakan menjelang 2010 nanti tentulah generasi muda hati ini,"katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberikan taklimat program dan peranan golongan belia kepada ketua - ketua cawanagn Gerakkan Belia 4B (GB4B) dalam Parlimen Jasin, Turut hadir, Pengerusi GB4B Kawasan Jasin merangkap ADUN sunagi Rambai, Hasan Abd. Rahman.Beliau menyatakan, orang muda dahulu dan sekarang berbeza, dahulu minum kopi di warung sekarang di starbuck dan coffea bean.

"Kerana itu, jika hendak menarik mereka, kita perlu mengikut kehendak mereka dan jika buat program ikut kehendak kita, tampa rasai dan jiwai kehendak mereka, orang muda tidak akan bersama kita"katanya. Penekanan berkenaan pendaftaran semula cawangan- cawangan 4B juga dibincangkan pada majlis itu bagi memudahkan mereka mendaftar dengan Pejabat Pendaftaran Pertubuhan Belia.