Monday, July 28, 2008

Tanaman Pokok Bakau Elak Hakisan Pantai

Sebanyak 3,300 benih pokok bakau telah ditanam di pesisiran pantai sepanjang kawasan Dewan Undangan Negeri(DUN) Sungai Rambai di sini.

Tanaman benih pokok bakau itu merupakan projek printis dilakukan Jabatan Perhutanan Melaka serta Pejabat Jawatankuasa Penyelaras Pembangunan Dewan Undangan Negeri (JAPERUN) Sungai Rambai.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN) Kawasan Sungai Rambai, Hasan Abd Rahman; pada projek perintis melibatkan sebanyak 3,300 benih pokok bakau itu telah pun ditanam di sepanjang kasawasn pesisiran pantai seluas tiga hektar.

"Diharap peruntukkan penanaman itu dapat diteruskan sepanjang pesisiran pantai di kawasan negeri Melaka khususnya di kawasan DUN yang paling banyak mempunyai hutan bakau," katanya selepas menanam benih pokok bakau itu di Jeti Kuala Kampung Sebatu di sini.

Tambah beliau, tanaman pokok bakau itu penting dalam usaha kerajaan sekarang berkempen menghijaukan bumi ini, selain itu juga berfungsi sebagai penahan belakunya hakisan tanah.

"Melalui pokok-pokok bakai ini, ia turut berfungsi sebagai penahan ombak yang boleh menyebabkan keadaan di pesisiran pantai rosak akibat hakisan tanah,jelasnya lagi.

Menurut beliau, keadaan pesisran pantai yang amat cantik seharusnya dijaga bagi memastikan pewaris serta generasi akan datang turut berpeluang menikmati keindahan yang sedia ada.

"Apa yang penting keindahan yang kita miliki pada hari ini, dapat kita menjaganya dengan sebaik mungkin bagi memastikan anak muda di masa hadapan turut berpeluang melihat dan menikmati segala kemudahan serta keindahan yang kita miliki sekarang ini,"katanya.

"Semantara itu, Pegawai Hutan negeri Melaka,Khairudin Perdana berkata,projek perintis yang di adakan di kawasan persisiran pantai DUN Sungai Rambai ini merupakan sebahagian daripada projek Rancangan Malaysi Kesembilan(RMK-9) yang telah menelan belanja sebanyak RM100,000.

"Adalah menjadi dasar kerajaan selepas tragedi tsunami sejak beberapa tahun lalu untuk mewujudkan banyak tempat perlindungan hutan bakau di negara ini, malah kita juga sedang merancang untuk menambah lebih banyak tanaman pokok bakau di sekitar kawasan di tepi pantai di negeri ini,"katanya.