Monday, July 21, 2008

Pemangkin Kepada Pembangunan Kawasan Hang Tuah Jaya

Kawasan Dewan Undangan Negeri(DUN) sungai Rambai bakal menjadi kawasan pemangkin baru kepada pembangunan negeri seiring dengan kemajuan dan pembangunan Kawasan Hang Tuah Jaya(HTJ). Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)Kawasan Sungai Rambai, Hassan Abd Rahman berkata, kawasan yang bakal diberi nama Hang Jebat Jaya(HJJ) itu merengkumi beberapa komponen yang menyerupai HTJ, tetapi ia tidak sama dari segi aspek perlaksanaannya yang meliputi sebanhagian daripada negeri ini.

Hassan memberitahu bagi melaksanakan projek pembangunan HJJ itu, beberapa indikator telah dikenal pasti bersesuaian dengan keadaan di kawasan DUN Sunagi Rambai dan ia akan digerakkan pada tahun ini juga."Antara indikator yang telah dikenalpasti ialah pembangunan infrastruktur yang ada kaitan dengan pembangunan ekomomi, pendidikan, agama, masyarakat dan politik,"Katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penutup seminar Sungai Rambai Maju 2008 yang di sempurnakan oleh speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Othman Mohamad yang mewakili Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.Turut hadir pada majlis itu ialah setiasuaha Politik kepada Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Yahya Bujal;Pegawai Daerah Jasin, Md Zin Mansor serta lebih 200 peserta terdiri Pengerusi dan ahli jawatankuaasa JKKK Dun Sungai Rambai.

Pada majlis itu juga, Hassan turut menyerahkan kertas cadangan permohonan bagi menjayakan projek HJJ yang bakal menjadi mercu tanda di DUN berkenaan berjumlah RM22 juta kepada yahya.Menurut Hassan, melalui seminar sehari itu,sejumlah empat bengkel diadakan dan hasil dari bengkel tersebut telah mengariskan beberapa komponen untuk menjadi kayu pengukur kepada pembangunan HJJ.

"Antara pembangunan yang dijalankan ialh pembangunan Bandar Baru Sungai Rambai yang terletak bersebelahan Sekolah Menengah (SM) Sungai Rambai dan berhampiran persimpangan Lebuhraya AMJ. "Ia juga turut merangkumi pembangunan di kawasan Rehat dan Rawat(R&R) Lebuhraya AMJ Serta Kawasan PekanLama Sungai Rambai yang bakal dibangunkan dengan bangunan- bangunan baru,"katanya.

Selain itu, menurut Hassan,hasil rumusan seminar turut mengambil ketetapan untuk membangunkan kawasan industri yang serba lengkap dan canggih di kawasan DUN berkenaan.Katanya, tapak yang bakal dijadikan kawasan industri yang serba lengkap dengan CIQ dan zon penampan seluas 100 kaki itu telah dikenal pasti lokasi iaitu di Kawasan Barter Trade sungai Rambai.

"Kawasan industri yang ada sekarang mempunyai keluasan lebih 50 ekar dan sekarang ini, kita sudah mengenal pasti pembeli yang berponensi dan berminat untuk membangunkan kawasan berkenaan. "Justeru itu, sesiapa sahaja atau agensi kerajaan yang berani dan bersedia untuk memajukan kawasan ini, tidak perlu bimbang kerana kita sudah ada pembeli dan ia sudah boleh dimajukan segera,"katanya.

Katanya, turut dicadangkan ialah industri homestay projek pertanian campuran (argo culture) di Kuala Sungai Sebatu, sungai air Tawar, Pengkalan Lambak dan projek tanaman buah duku yang juga merupakan produk keluaran DUN berkenaan."Kolej-kolej dan kampus universiti juga dibangunkan di kawasan DUN Sungai Rambai dan dengan ini ia secara tidak langsung akan dapat menjadi pemangkin kepada kemajuan pembangunan di DUN ini"katanya.