Sunday, July 27, 2008

Beri Peluang Masyarakat Hayati Kamdungan Al-Quran

Sebuah Akademi Al-quran yang menyerupai Pusat Pengajian Al-Quran di Mesir, akan diwujudkan di sungai Rambai dekat sini dalam tempoh dua bulan lagi.

Akademi yang diwujudkan itu adalah bagi memberi peluang kepada masyarakat Islam mendalami pembacaan dan pengetian isi kandungan kitab al-quran.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)Kawasan Sungai Rambai, Hasan Abd Rahman berkata, akademi yang dijangka siap akhir bulan depan itu akan mempunyi pelbagai kemudahan pembelajaran seperti kelas tahfi, tafsir, taranum serta pembacaan bagi masyarakat pelbagai usia.

Hasan memberitahu, semua pegawai syarak dalam kawasan Dewan Ungangan Negeri (DUN) Sungai Rambai, sudah bersetuju untuk memberikan kerjasama dalam mengendalikan akademi itu sambil dibantu beberapa pegawai dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM) dan Jabatan Agama Islam Melaka(JAIM).

"Beberapa kawasan yang sesuai untuk dijadikan Akademi Al-Quran ini sudah dikenal pasti, antaranya di Parit Putat dan Parit Sidang Seman, cuma kita masih menunggu kelulusan dari JAIM bagi membolehkan akademi itu beroperasi.

"Dalam tempoh yang sama,saya bersama pegawai syarak serta beberapa pegawai Jawatankuasa Penyelaras Pembangunan Dewan Undangan Negeri (JAPERUN) Sungai Rambai,sedang mempertimbangkan untuk mengadakan kunjungan ke atas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam tempoh terdekat bagi membincangkan pekara berkenaan,"katanya.

Menurut Hasan, dengan adanya Akademi Al-Quran itu nanti, ia akan dapat menjadikan tempat melahirkan lebih ramai qari dan qariah di negeri ini dan lebih penting, ia dapat menjadikan umat Islam memahami dan mengisi isi kandungan kitab suci itu