Monday, July 28, 2008

Chikungunya: Penduduk usah panik

Jabatan Kesihatan negeri sekali lagi mengingatkan penduduk khususnya di sekitar Sungai Rambai supaya tidak panik dengan khabar angin menularnya wabak Chikungunya di daerah berkenaan.

Ini berikutan selepas mereka cemas mengenai laporan kematian seorang warga emas yang dikaitkan dengan virus itu, kelmarin, berita mengenai penyebaran wabak itu makin hangat diperkatakan apabila dua lagi penduduk dirawat di Klinik Kesihatan Sungai Rambai kerana disyaki dijangkiti virus itu, semalam.

Pemangku Pengarahnya, Dr Ghazali Othman ketika dihubungi mengesahkan bahawa biarpun ramai penduduk yang mengalami deman mendapatkan rawatan di klinik kesihatan dan hospital, hanya lapan disahkan positif dijangkiti virus Chikungunya setakat ini.

Menurutnya, pengesahan dua lagi mangsa berkenaan dibuat selepas pihaknya menerima laporan analisis sampel darah pada 22 Julai lalu, iaitu sehari selepas, lawatan oleh Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Abd Latif Ahmad ke Hospital Jasin.

“Sebelum ini, hanya enam penduduk yang mendapat rawatan disahkah positif mengalami deman Chikungunya. Namun selepas kami menerima laporan analisis makmal, dua lagi kes disahkan positif, menjadikan jumlah penduduk yang dijangkiti virus ini adalah seramai lapan orang. Dua kes itu masing-masing satu dari Bandar Baru Jasin dan satu dari Nyalas,” katanya.

Dr Ghazali berkata, pihaknya sentiasa memantau perkembangan terbaru mengenai virus itu selain mengarahkan Jabatan Kesihatan negeri mengambil langkah pencegahan awal segera termasuk memeriksa dari rumah ke rumah dan melakukan semburan kabus.

Sementara itu, berikutan kebimbangan memuncak penduduk mengenai penularan virus, Jawatankuasa Penyelaran Pembangunan Dewan Undangan Negeri (Japerun), Sungai Rambai bertindak menubuhkan bilik gerakan bagi memantau kes virus Chikungunya itu berkuat kuasa semalam.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Rambai, Hassan Abdul Rahman berkata, bilik gerakan itu dwujudkan sebagai langkah pencegahan awal untuk mengesan penduduk yang dijangkiti virus itu.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Negeri, Kebajikan, Perpaduan, Belia dan Sukan berkata, pihaknya amat kecewa kerana Jabatan Kesihatan negeri hanya mengambil tindakan selepas kes berlaku