Tuesday, July 29, 2008

Kematian bukan akibat demam


Teka-teki mengenai kematian seorang pekebun sawit, Buang Sungit, 56 yang meninggal dunia di Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar (HPSFM) baru-baru ini terjawab apabila pihak hospital mengesahkan pesakit meninggal dunia bukan disebabkan demam atau demam Chikungunya.

Dalam satu laporan yang dihantar kepada Hospital Jasin, kematian pesakit dikatakan mempunyai sejarah jangkitan pada jantungnya.

Semalam, Sinar Harian melaporkan mengenai kematian Buang yang dikuatiri akibat demam Chikungunya dan kematian tersebut telah mencetuskan kebimbangan penduduk sekitar apabila ia dikaitkan dengan demam Chikungunya.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Kesihatan, Norpipah Abdol semalam mengadakan lawatan ke Klinik Kesihatan Sungai Rambai dan ke beberapa rumah penduduk sekitar yang disyaki terlibat dengan demam Chikungunya.

Menurut Norpipah, pihak Jabatan Kesihatan telah pun membuat beberapa semburan kabus untuk menghapuskan nyamuk Aedes di beberapa tempat yang mempunyai bilangan pesakit yang disyaki terlibat dengan kes Chikungunya, termasuk di Kampung Telok Gong dan Kampung Parit Perawas.

“Penduduk sekitar tempat ini dijarap dapat mengadakan gotong-royong di kawasan kediaman mereka bagi memastikan tiada lagi tempat pembiakan nyamuk Aedes.

“Di samping itu, kita juga ingin menasihatkan penduduk agar segera ke hospital jika mempunyai tanda-tanda Chikungunya,” katanya kepada Sinar Harian.

Turut serta pada lawatan tersebut ialah Pegawai Kesihatan Daerah Jasin, Dr. Rusdi Abd Rahman, ADUN Bemban, Chua Kheng Hwa, Pegawai Kesihatan daerah kedua, Dr. Aslinda Ahmad, Pegawai Pendidikan Kesihatan negeri Melaka, Rebecca Soh dan Pegawai Sains Kaji Serangga negeri Melaka, Latipah Omar.

Di dalam lawatan tersebut, Norpipah juga sempat mengedarkan risalah mengenai Aedes dan cara-cara untuk mencegahnya kepada penduduk di sini.